Twój doradca: Sylwia Szczepaniak kom. +48 604 943 658, tel. +48 22 480-85-08|sylwia.szczepaniak@rezerwacjaszkolen.pl

Szkolenie- jak je prowadzić, by nas słuchano?

Teoretycznie to banalna sprawa, wyjść na środek i opowiadać. Możemy być ekspertem w swojej dziedzinie, mówić same mądre i ciekawe rzeczy, ale jeżeli nie umiemy jej odpowiednio przekazać wiedza ta jest bezużyteczna. Jak zatem prowadzić szkolenia, by nas słuchano? Kluczem do sukcesu jest umiejętność wzbudzania zainteresowania, nie doprowadzanie do przeładowania szkolenia, czy posługiwanie się językiem zrozumiałym dla słuchaczy. Dobry trener będzie tak prowadził szkolenie, że uczestnicy z zaciekawieniem będą go słuchać, a nawet będą zadawać pytania.

Co wpływa poziom zainteresowania uczestników?
-Łatwość przyswajania wiedzy. Poziom zainteresowania wpływa na łatwość przyswajania wiedzy, zatem im ludzie są czymś bardziej zaciekawieni, tym szybciej i więcej się uczą.
– Postawy uczestników i motywacja. Niestety, trener nie ma 100% wpływu na motywacje uczestników szkolenia, jednak zaangażowaniem w szkolenie może zmienić nastawienie do wprowadzania zmian po szkoleniu. Ludzie, którzy biorą aktywny udział w szkoleniu poprzez wypowiadanie się, czy dzielenie się uwagami mają większą szansę na trwałe zmiany w zachowaniu. Szkolenie, podczas którego ludzie słuchają jest dużo łatwiejsze do prowadzenia. Jeżeli robisz pasjonujące i ciekawe szkolenia, uczestnicy sami będą o nich opowiadać innym, co zrobi Ci dodatkową reklamę.

Zainteresowanie nie jest wartością zero – jedynkową, albo ciekawe albo nudne. Czasem coś nas zaciekawi do tego stopnia, że nie jesteśmy w stanie się od tego oderwać, a innym razem  rzeczy są mniej ciekawe, albo wręcz nas nudzą. Fakt, czy uczestnicy są zainteresowani możemy stwierdzić za pomocą tzw. komunikacji niewerbalnej czyli obserwując słuchaczy. Sygnałami, że coś jest nie tak i nasze szkolenie jest nudne może być:
– brak kontaktu wzrokowego,
– zamknięta postawa ciała,
– kłopoty z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej,
– brak dyskusji i zabierania głosu.

W sytuacji gdy prowadzimy ciekawe szkolenie zachowanie uczestników jest zupełnie inne, to np:
– wyprostowana postawa ciała,
– kontakt wzrokowy,
– dyskusja.

Zatem w jaki sposób wzbudzić zainteresowanie naszych słuchaczy?
1. Pokarz korzyści jakie płyną ze słuchania tego, co do nich mówisz. Że to co chcesz przekazać pozwoli im osiągnąć coś, co jest dla nich ważne lub poradzić sobie z jakiegoś rodzaju istotnym dla nich problemem.
2. Zrób coś nieoczekiwanego. Przedstaw znane wszystkim zagadnienia w zupełnie innym świetle, poszukaj nietypowych ilustracji.
3. Mów w sposób zrozumiały dla wszystkich. Przed rozpoczęciem szkolenia upewnij się, że uczestnicy rozumieją podstawowe pojęcia, posługuj się tym, co jest dla nich znane. Staraj się budować zdania tak, by były proste,
4. Bądź autentyczny, nawiązuj relacje z uczestnikami, nie wypowiadaj się w sposób bezosobowy. Wyjdź do ludzi, podchodź blisko nich, spaceruj po sali. Utrzymuj kontakt wzrokowy ze wszystkimi. Opowiadaj o swoich doświadczeniach i porażkach.
5. Angażuj uczestników w zajęcia poprzez zadawanie pytań czy komentowanie odpowiedzi innych.
6. Pobudzaj różne zmysły uczestników poprzez wykorzystanie plansz, filmów, kwestionariuszy.
7. Zaproponuj pracę w podgrupach, ruch pozwoli odpocząć mózgom uczestników.
8. Opowiadaj historie- to jeden z wielu sposobów na przekazanie wiedzy innym.
9. Dawaj zagadki i odwlekaj odpowiedzi, podsuwają błędne wnioski,
10. Posłuż się grą, by wzbudzić zainteresowanie i dodać do szkolenia element zabawy.
11. Używaj humoru, ale jednocześnie uważaj, by nie obrazić kogoś. Wykorzystuj anegdoty, które czegoś uczą.

Jeżeli przy prowadzeniu szkolenia będziesz pamiętał o kilku podstawowych zasadach, na pewno nie zanudzisz uczestników, a wręcz przeciwnie, Twoje szkolenie zostanie zapamiętane na długo.

humanly.pl

2018-04-03T13:11:26+00:00 Kwiecień 3rd, 2018|szkolenia|0 Comments

Leave A Comment