Twój doradca: Sylwia Szczepaniak kom. +48 604 943 658, tel. +48 22 480-85-08|sylwia.szczepaniak@rezerwacjaszkolen.pl

Szkolenie dobre czy złe? Jak to ocenić?

Ciężko jest jednoznacznie powiedzieć, czy szkolenie jest dobre czy złe. Wpływ na to ma wiele czynników np efektywność, przełożenie na pracę, przygotowanie i osobowość trenera, dobór metod czy tempo pracy z uczestnikami. Dobre szkolenie aktywizuje uczestników do przemyśleń a nie jest tylko suchym wykładem. Według twórców szkoleń najwięcej potrafimy zapamiętać, jeśli coś usłyszymy i zobaczymy.
Inną metodą jest cykl uczenia się przez doświadczenie, na podstawie którego możemy wyciągnąć wnioski. Według twórców lepiej zrozumiemy daną sytuację i bardziej świadomie zaplanujemy kolejne działanie. Uczestnicy muszą mieć świadomość, by jak najwięcej zapamiętać należy się zaangażować. Żadne szkolenia nie da właściwych efektów jeżeli nie będziemy skupieni na przyswajaniu wiedzy.

Ocena szkolenia też fakt, czy spełniło ono oczekiwanie uczestników. Najgorzej jest w przypadku szkoleń miękkich, gdy uczestnik chce dowiedzieć się czegoś nowego o sobie, a szkolenie przewidziane jest w formie zabawy w psychoedukację. Aby uniknąć tego typu sytuacji, warto najpierw zapoznać się z ofertą szkolenia.

Szkolenie w czasie pracy to problem zarówno pracodawcy, jak i szkoleniowca. Pracodawca chce przeszkolić personel, lecz z drugiej strony nie może pozwolić na przerwę w pracy całego działu. Kompromisy w takich sytuacjach kończą się tym, że uczestnicy szkolenia odbierają służbowe telefony, co w znacznym stopniu rozprasza innych uczestników. Efekt znikomy, firma wyrzuca pieniądze w błoto a założenia nie zostają zrealizowane.
Szkolenie po godzinach pracy jest mało efektywne. Pracownicy są zmęczenie całodzienną pracą, często jest tak, że informowani są zbyt późno.
Planując szkolenia trzeba pamiętać, że albo praca albo szkolenie. Łączenie tych dwóch elementów możliwe jest, gdy szkolenie ma charakter indywidualnego coaching’u i odbywa się na stanowisku pracy.

Warto zbierać certyfikaty i zaświadczenia ukończenia szkolenia, gdyż zmieniając w przyszłości pracę, w łatwy sposób możemy udokumentować odbyte kursy.

Każdy, kto prowadzi szkolenia może jasno stwierdzić, że po mino takiej samej treści do przekazania, jest ono za każdym razem inne. Inni ludzie, inna atmosfera, inne miejsce. Największy wpływ na to w jaki sposób prowadzone jest szkolenia mają jego uczestnicy, którzy niekiedy są negatywnie nastawieni już na samym początku.
Postawa bierności to nieangażowanie się w ćwiczenia i w dyskusję. Osoby te zasłaniają się nieśmiałością do wystąpień publicznych. Jeżeli zdobędą się już na odwagę i publicznie zabiorą głos przełamują własne lęki. Wychodzą ze szkolenia bogatsi nie tylko o zdobytą wiedzę, ale też o nową wiedzę o sobie. Innym przykładem bierności jest przekonanie, że „wszystko wiem najlepiej”. Gdy na szkoleniu takich osób jest więcej, mogą one znacznie zakłócić jego przebieg.
Postawę konfrontacyjną przyjmują najczęściej osoby, które wychodzą z założenia, że trener nie ma racji i że szkoda czasu na takie szkolenie. Takie zachowanie najczęściej widać u osób, które zostały zmuszone do wzięcia udziału w szkoleniu. Wystarczy jedna osoba z takim nastawieniem, by popsuć atmosferę całego szkolenia.

Przed rozpoczęciem szkolenia warto zapisać sobie numer do organizatorów, dokładny adres i miejsce szkolenia. Znacznie ułatwi nam to dotarcie do konkretnego miejsca.
Gdy w trakcie szkolenia czekasz na ważny telefon, usiądź blisko drzwi. Możesz wtedy swobodnie wyjść i porozmawiać za drzwiami.
Ubierz się wygodnie, by godziny spędzone na szkoleniu mijały w komforcie. Zjedz porządne śniadania, bo do przerwy na obiad trzeba poczekać kilka godzin.
Przejrzyj otrzymane materiały przed szkoleniem by wiedzieć gdzie zapisać ważne kwestie.
Nie zapomnij o wizytówkach, to rzecz, która zawsze może się przydać.

2018-06-04T16:38:05+00:00 Czerwiec 4th, 2018|prowadzenie szkoleń|0 Comments

Leave A Comment