Twój doradca: Sylwia Szczepaniak kom. +48 604 943 658, tel. +48 22 480-85-08|sylwia.szczepaniak@rezerwacjaszkolen.pl

Trudne osoby- jak je szkolić?

Niekiedy bywa tak, że jedna osoba swym zachowaniem jest w stanie popsuć atmosferę na szkoleniu. Co robić, by tego uniknąć?

Najczęściej jest tak, że osoby biorące udział w szkoleniu chcą jak najwięcej zapamiętać, by móc tą wiedzę później wykorzystać. Osoby te chętnie współpracują ze szkoleniowcem, angażując się poprzez dyskusję, czy odpowiadają na zadawane im pytania. Jeżeli jednak, wśród uczestników szkolenia znajdzie się trudna osoba, szkoleniowiec musi nauczyć się, jak postępować w takiej sytuacji, by nie zakłócić całość szkolenia.
Nieodpowiednio zadane pytanie może być pretekstem do nieeleganckich zachowań, dlatego trener musi cały czas kontrolować zachowania i reakcje grupy. Należy zwrócić uwagę na fakt, że różne osoby mogą różnie reagować na daną sytuację. Osoba prowadząca szkolenie musi zapoznać się z przejawami ludzkich emocji i postępować bardzo elastycznie. Niektórzy nie zdają sobie sprawy że ich zachowanie przeszkadza i rozprasza a inni niestety zachowują się tak w pełni świadomie. To że osoba na szkoleniu zachowuje się nieodpowiednio, to nie koniecznie jego wina. Również szkoleniowiec, poprzez zadawanie nieodpowiednich pytań, może sprowokować do trudnych zachowań. Mogą to być np: przerywanie trenerowi, złośliwe komentarze, śmiech, cynizm czy dowcipy.

Jak sobie radzić w takich sytuacjach?

Śmiech. Gdy jeden z uczestników zaczyna się śmiać w ciągu kilku chwil cała grupa może przestać skupiać się na tym, co do niej mówimy. Dlatego trzeba otwarcie zapytać daną osobę, co jest przyczyną jej śmiechu i zadowolenia.
Brak zainteresowania. To problem, który może mieć różne podłoża. Najczęstszy to małomówność uczestników. Dlatego trener powinien zachęcać takie osoby do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu poprzez bezpośrednie zwracanie się to tej osoby. Zadawanie pytań typu „co Pani / Pan myśli o takim rozwiązaniu?”.
W czasie szkolenia zdarzają się też takie sytuacje, gdy pytanie skierowane do cichej i skrytej osoby zostaje przechwycone przez osobę lubiącą dominować. Osoby te bardzo często męczą nie tylko szkoleniowca, ale i całą grupę. Gdy na prowadzonym przez nas szkoleniu, taka sytuacja będzie miała miejsce, należy grzecznie podziękować osobie, która nieproszona zabiera głos i powrócić do pytanej osoby. Gdy to nie pomoże, w delikatny i kulturalny sposób przypomnij grupie zasady grzecznej komunikacji. Trener nie powinien obawiać się zwrócić uwagi osobie przeszkadzającej na szkoleniu.
Zachowanie, które pod żadnym pozorem nie powinny być tolerowane to bezczelność, podnoszenie głosu czy okazywana złość. Również rasistowskie i seksistowskie komentarze są niedopuszczalne i wymagają natychmiastowej interwencji trenera.

Wyżej wymienione przykłady zachowań to tylko kilka z ogromnej ilości przypadków z jakimi możemy się spotkać na co dzień prowadząc szkolenia. Należy pamiętać, że większość z osób obecnych na szkoleniu przyszło tu, by się czegoś nauczyć, będą brać aktywny udział w dyskusjach. Jednak na szkoleniu, tak jak w życiu codziennym możemy się natknąć na trudne osoby.

mojafirma.infor.pl

2018-04-09T11:20:23+00:00 Kwiecień 9th, 2018|prowadzenie szkoleń|0 Comments

Leave A Comment